کد خبر: 49370

سرپرست شمشیربازی دانشگاه‌ آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ریسک شمشیربازی از کشتی بیشتر نیست/ به قول‌مان برای کسب سکو عمل کردیم

من نظر شخصی‌ام را اعلام می‌کنم که با توجه به برگزاری رشته‌هایی مثل کشتی که پربرخورد هستند، می‌توان شمشیربازی را که ورزشکاران آن حفاظ دارند و خیلی هم با هم برخورد ندارند،

به گزارش «فرهیختگان»، شرایط کرونایی حاکم بر کشور به حدی زندگی مردم را تحت‌تاثیر قرار داده که در لابه‌لای مشکلات ناشی از این ویروس بسیاری از مواردی که در گذشته موردتوجه قرار داشت و به‌صورت روتین در جریان بود، به دست فراموشی سپرده شده و این اتفاق در ورزش نیز تاثیرات منفی خود را برجای گذاشته و باعث شده که ورزشکاران مثل دوران قبل از شیوع این ویروس منحوس انگیزه تمرین نداشته باشند.

با توجه به اینکه رقابت‌های لیگ در بسیاری از رشته‌های ورزشی همچنان تعطیل است و از سوی دیگر تمام مسابقات بین‌المللی ورزشی تا اطلاع ثانوی لغو شده، بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در کشور دل و دماغی برای ادامه تمرینات حرفه‌ای از خود نشان نمی‌دهند و این دوران شاید به پایان ورزشکاران قهرمان کشور دامن بزند.

شمشیربازی یکی از رشته‌های ورزشی است که با توجه به حضور شمشیربازان قهار در آن جزء رشته‌های ورزشی مطرح در کشور به شمار می‌رود و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سال‌های گذشته یکی از مدعیان این رشته ورزشی خود را معرفی کرده است. با توجه به اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا این رشته ورزشی هم به دست فراموشی سپرده شده، تصمیم گرفتیم با سرپرست تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد در این خصوص صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امید ستوده را در ادامه می‌خوانید.

مدت‌هاست که از شمشیربازی هیچ خبری نیست. فعالیتی دارید؟

با توجه به اینکه فدراسیون شمشیربازی هنوز برنامه‌ای برای آغاز رقابت‌ها اعلام نکرده، طبیعی است که خبر خاصی هم از ورزشکاران شمشیرباز و تیم‌های این رشته ورزشی نباشد. البته ما همچنان درحال انجام تمرینات‌مان هستیم و شمشیربازان ما یا به‌صورت اختصاصی و یا با حضور در باشگاه‌ها تمرینات خود را پشت‌سر می‌گذرانند. البته در این مدت که به‌دلیل کرونا قوانین جدیدی بر کشور حاکم است، نتوانسته‌ایم از حضور شمشیربازان غیربومی به‌دلیل منع تردد استفاده کنیم اما نفرات بومی را در‌اختیار داشته‌ایم و کار را دنبال می‌کنیم تا بالاخره تصمیم درخصوص ادامه رقابت‌های لیگ شمشیربازی گرفته شود.

عجیب نیست که بین رشته‌های ورزشی مختلف و پرریسک، شمشیربازی که از ریسک پایین‌تری برخوردار است، همچنان تعطیل است؟

این موضوعی نیست که من بتوانم به آن ورود کنم و قطعا فدراسیون شمشیربازی به‌عنوان بانی این رشته ورزشی باید شرایط را درنظر گرفته و مجوزهای لازم را برای شروع رقابت‌ها اخذ کند. البته در این بین، تیم ملی شمشیربازی‌مان اردویی را برگزار کرده که با توجه به کرونایی شدن 2 شمشیرباز ترجیح دادند که فعلا این اردو را تعطیل کرده و در شرایط مناسب‌تری آن را برگزار کنند.

ظاهرا رقابت‌های لیگ شمشیربازی همچنان معلق مانده است. از این رقابت‌ها بگویید که چند دور تا پایان بازی‌ها باقی مانده و شرایط دانشگاه آزاد در جدول به چه ترتیب است؟

تقریبا با برگزاری 2 دور دیگر از بازی‌ها، این رقابت‌ها به پایان می‌رسد و امیدوارم بالاخره عزمی برای شروع مجدد رقابت ایجاد شود و این لیگ را درنهایت به پایان برسانیم. تا بدین جای کار تیم دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه نخست قرار گرفته و آنچه مشخص است این است که ما قطعا در این رقابت‌ها روی سکو قرار می‌گیریم. البته ما با تیم قدرتمند لیگ هنوز روبه‌رو نشده‌ایم. آنها از نفرات برتر و ملی‌پوش بهره می‌برند که پول یکی از بازیکنان تیم‌شان برابر است با کل هزینه‌های ما در تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد. اما ما ناامید نیستیم و می‌خواهیم که قهرمان رقابت‌ها شویم اما حتی اگر این دیدار را هم با باخت پشت‌سر بگذاریم باز هم یکی از سکوهای دوم یا سوم برای دانشگاه آزاد اسلامی است.

حتما از همین حالا هم گوشه‌چشمی به تقویت تیم دارید.

باید ببینیم که سیاست مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در قبال بودجه شمشیربازی برای رقابت‌های آینده به چه شکل خواهد بود. ما این تیم را با هزینه بسیار اندکی جمع‌وجور کردیم و این قول را به مدیران دادیم که با همین هزینه اندک سکو بگیریم. حالا هم به قول خودمان عمل کرده‌ایم و قطعا یکی از سکوها به نام دانشگاه آزاد خواهد بود. قطعا اگر شرایط بودجه‌ای ما بهتر شود به‌دنبال جذب نفرات برجسته‌تر می‌رویم تا این عنوان خود را در فصل آتی ارتقا دهیم.

در این مدتی که لشگری در تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد حضور پیدا کرده است، جلسه‌ای با او داشته‌اید؟

بله، حدود یک ماه قبل در تهران به دیدن ایشان رفتیم و صحبت‌های خوبی هم مطرح شد و دلگرمی‌های خوبی به ما داده شد. فقط در انتظار زمان شروع بازی‌ها هستیم تا بتوانیم افتخاری دیگر برای دانشگاه آزاد رقم بزنیم و در ادامه با بهبود شرایط کار را برای فصل آتی آغاز کنیم.

پس ایشان از شمشیربازان هم حمایت کافی را داشته‌اند؟

بله، قطعا همین‌طور است. ایشان به ما این اطمینان را دادند که از شمشیربازی هم مانند سایر رشته‌های ورزشی حمایت کنند. قطعا عملکرد ایشان از زمان حضورشان در دانشگاه آزاد اسلامی مثبت بوده و دیدیم که در دوچرخه‌سواری و کشتی فرنگی نتایج خوبی به دست آمده است. دکتر لشگری مدیر بسیار توانمند و خوبی هستند که حضورشان باعث رشد ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

به‌عنوان سوال آخر؛ از نظر شما می‌توان در شرایط کنونی لیگ شمشیربازی را آغاز کرد یا بهتر است که ادامه آن را به زمان دیگری موکول کرد؟

من نظر شخصی‌ام را اعلام می‌کنم که با توجه به برگزاری رشته‌هایی مثل کشتی که پربرخورد هستند، می‌توان شمشیربازی را که ورزشکاران آن حفاظ دارند و خیلی هم با هم برخورد ندارند، با قوانین بهداشتی و برگزاری متمرکز رقابت‌ها و حفظ شرایط قرنطینه برگزار کرد. امیدوارم که فدراسیون کمک کند تا این رشته ورزشی نیز آغازی دوباره داشته باشد.

 * نویسنده : آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها